25 Aralık 2013 Çarşamba

Kış, Boza, Leblebi, Tarçın...

245. (Kış, Boza, Leblebi, Tarçın...) 
Sevgili dostlar kış gelirde boza keyfi yapılmadan geç gitmesine izin verilir mi? Elbette olmaz diye düşünmeden edemiyorum. Eeee hele bir de yıllarca okuduğunuz okulun bir sokak altında ülkenin en ünlü “VEFA BOZACISI” olursa… Dostlar, okuldaki arkadaşlarla toplanıp toplanıp tarihi bozacıya giderdik. Bugün gitmem mümkün olmasa da marketlerden aldığım boza ile kış keyfime devam edeyim diyorum.
Yerini tutar mı? Elbette tutmuyor ama Bodrum’dan ancak bu kadarını yapabiliyorum. Biraz bilgi topladım boza ile ilgili inşallah hoşunuza gider…
BOZACI
Boza, Mısır ve Kuzey Afrika sahilleriyle Akdenizli tüccar gemiciler aracılığıyla batıya, Hazar Denizi güneyinden doğuya, Asya içlerine ve Çin’e; İran ve Afganistan’a, Kafkaslar’ dan kuzeye, Volga havzasına doğru geniş bir coğrafyaya yayılır. İbn Battuta isimli Arap gezgini, 14. yüzyıl başlarında yazdığı seyahatnamesinde Türklerin bulunduğu Deşt-i Kıpçak bölgesini anlatırken Türklerin içtiği bir şıra olan bozayı anlatmaktadır.
"Tattığında ekşilik hissettiğim için hemen bıraktım. Yemekten çıktığım zaman bunun ne olduğunu araştırdım, anlattılar; Duki (düğ = ince bulgur) tanelerinden yapılan bir nebizdir bu. Onlar Hanefi mezhebindendir ve nebiz onlar nezdinde helaldir. Buralılar dukiden yapılmış bu nebize buza (boza) adını veriyorlar."
Evliya Çelebi 17. yüzyıl ortalarında İstanbul'da 300'den fazla bozacı dükkânının bulunduğunu, bu dükkânlarda 1100 kadar bozacının çalıştığını aktarmıştır. Osmanlı'da fazla mayalandırılarak, içine afyon katılan bozahanelerin, 19.yüzyıla doğru ortadan kalktığı biliniyor.

Boza özellikle kış aylarında tüketimi tercih edilen bir içecektir. Özellikle kışa denk gelen Ramazan aylarında tüketimi oldukça yüksektir. Boza, sokakta ve dükkânlarda bozacılar tarafından satılır. Eski yıllarda akşamları yeni hazırlanmış sıcak bozalar, sokaklarda bozacılar tarafından bağırılarak da satılırdı. 2000'li yılların başından itibaren ambalaj sanayiindeki gelişme ve hızlı tüketim alışkanlıklarına paralel olarak +8 C'de 25 gün dayanan bozalar marketlerde satışa sunulmuştur.

NOT: Yazıyı yazmaya karar verdiğimde eve gelmeden markete uğrayıp boza, leblebi, ve tarçın aldım. Yazarken canımın çekeceğini biliyordum.:)))) Herkese mutlu, sıcak ve ailesi ile birlikte geçen güzel kış akşamları diliyorum.


Renk Kodu: C: 35 M: 50  Y: 30 K: 0





Tarihi VEFA BOZACISI


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Ne güzel kelimeler onlar... Parmaklarınıza sağlık...